Jdi na obsah Jdi na menu
 


737

17. 5. 2007
V letním období roku 1992 zařadily ČSA na své linky pět letounů osvědčeného typu Boeing 737. Letadla verze -500 v úpravě pro 111 cestujících obsluhují linky v Evropě a do Afriky. Během tří let se staly hlavním typem ČSA, zajištujícím provoz na nejdůležitějších spojích. V roce 1995 přibyly do flotily Boeingů 737 i dva letouny prodloužené verze -400 se zvýšenou sedadlovou kapacitou, dlouhodobě pronajaté od irské leasingové společnosti GPA Group. Společně s modelem -500 zajišťují dopravu cestujících a nákladu na vytížených tratích střední vzdálenosti.
Letadla ze série Boeing 737 jsou nejúspěšnějším strojem na střední a dlouhé tratě v historii. Bylo jich objednáno více než 6000 kusů a dodáno 5000 (kus s číslem 5000 byl vyroben v únoru roku 2006). Samozřejmě že ho mají ve své letecké flotile i České Aerolinie a to ve 30 kusech (po patnácti sérií 400 a 500). Tento letoun je natolik rozšířený u leteckých společností, že v průměru každých pět vteřin startuje jeden a v každé chvíli je ve vzdušném prostoru více než 1000 letadel tohoto typu.

Práce nad tímto letadlem začala společnost Boeing v roce 1964 (první studie se objevily již v roce 1958). Bylo to krok vynucený konkurencí a přesněji jejími letadly typu Caravelle, DC-9 a BAC 1-11. Pvní návrh počítal s kapacitou pro 60-85 pasažérů, ale po rozhovorech s Lufthansou bylo místo zvětšeno pro 100 lidí. Lufthansa byla také prvním zákazníkem, který si objednal 10 kusů prvního typu 737-100. Svůj panenský let letadlo mělo 9. dubna roku 1967 a do služby německých aerolinií nastoupilo v únoru o rok později. První verze bylo dodáno pouze 30 kusů, ale následující byla mnohem úspěšnější. Boeing 737-200 byl vyráběn až do roku 1988 a celkem i s verzí C bylo dodáno více než 1000 letadel. Do dnešního dne jich léta téměř 600 kusů.

Po letadlech ze série 100 a 200, které v řazení patří do skupiny Original nastoupily série 300, 400 a 500, které řadíme do skupiny Classic. Projekt Boeingu 737-300 byl zahájen v roce 1980, první let uskutečnil 24. února roku 1984 a do služby nastoupil v listopadu téhož roku. Byl větší, tišší a ekonomičtější než jeho předchůdci a využíval mnoho prvků z dalších generací 757 a 767. Série 300 byla vyráběna až do roku 1999 a do dnešního dne je stále ještě tisíc v provozu.
Následující model 737-400 byl vyvíjen od roku 1985 a své lety zahájil o tři roky později. Tato verze pojme 174 cestujících a byla vyráběna až do roku 2000. Za zmínku stojí fakt, že poslední stroj Boeing 737-400 (OK-FGS, L/N 3132) byl dodán Českým Aeroliniím a to 25. února roku 2000. Do dnešního dne létá 460 těchto strojů pro více než 60 aerolinií.

Poslední z Classic série bylo letadlo 737-500 zahájil službu v roce 1990. Bylo jich celkem vyrobeno 289 z toho 270 před prvním komerčním letem. Do dnešního dne jich stále létá 367 pro více než padesát leteckých společností.

29. června roku 1993 Boeing donucen výraznou konkurencí Airbusu A320, zahájil práce nad novou generací letounů 737, která nese i příznačný název Next Generation. Podle čísla první a podle doby vzniku projektu v této řadě byl Boeing 737-600, který je konkurencí pro Airbus A318 a Embraer 195. Do služby vstoupil v roce 1998 a 66 vyrobených a objednaných kusů používá devět leteckých přepravců.

Souběžně s předchozí sérií vznikal (podle začátku projektu je první) i letoun 737-700, který má největší dolet a je přímou konkurencí pro stroje Airbus A319 a v ekonomické trídě může převážet až 149 pasažérů. Svůj první let uskutečnil 9. února roku 1997, 15. března dosáhl výšky 41 tisíc stop co bylo nejvíce v historii série 737 a prosinci stejného roku byl dodán prvnímu zákazníkovi, kterým byly Southwest Airlines. Do dnešního dne létá 760 těchto letadel pro 52 aerolinií.

Boeing 737-800 je prodlouženou verzí modelu 700 a je ekvivalentní konkurenčnímu Airbusu A320. V ekonomy třídě mají tato letadla místa pro 189 pasažérů. První let byl uskutečněn 31. července roku 1997 a o rok později nastoupil na pravidelné lety. Aktuálně jich létá více než 1000 a je objednáno téměř 700 dalších strojů. Používá ho více než 80 aerolinií.
Poslední ze série jsou modely 737-900, které jsou nejdelším Boeingem 737. Měl být konkurencí pro Airbus A321, ale letecké společnosti daly přednost pohodlnějšímu evropskému letadlu, proto do dnešního dne jich bylo prodáno jen 54 kusů a 80 dalších objednáno (Airbus 270) a létá pro 9 leteckých společností. Nástup verze 900ER (která řeší nedostatky modelu 900 a uveze ve třídě ekonomy 215 pasažérů na rozdíl od 189 předchůdce) je plánován až na rok 2007.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Chci letět letadlem ČSA

(Eliška Čížová, 13. 10. 2007 18:00)

Ráda bych letěla letadlem ČSA.Myslým že je to nejlepší letadlo v České republice.Také se mi líbí FISCHER a TRAVEL SERVICE.I s kamarádem se o letadla zajímáme.Chtěli by jsme si vyrobyt vlastní letadlo,a pak si ho nastříkat s názvem ČSA.Mělo by to létat až 1 kilometr vysoko.Tak prosím ČSAČKARI ať jim to jde a užívejte pěkné lety.